Η αναγνώστρια Μαργαρίτα Σ. μου ζήτησε να γράψω πώς μπορεί κανείς να είναι παραγωγικός το καλοκαίρι, γιατί όπως λέει, τα έχει βρει λίγο σκούρα με την πολλή ζέστη. Κάτι μου λέει δεν είναι η μόνη. Πάμε να δούμε με ποιους τρόπους μπορούμε να μιλάμε για παραγωγικότητα όταν η θερμοκρασία είναι στα ύψη.

Είμαστε καταμεσής της πιο ζεστής εποχής του χρόνου. Ο ήλιος πετάει φωτιές, η άσφαλτος μαλακώνει, το ίδιο και ο εγκέφαλος μας. Κι όσο μάλιστα είμαστε σε μέρος γεμάτο ψηλά τσιμεντένια κτίρια, τόσο η ζέστη εντείνεται και ακόμα κι εκείνο το λιγοστό αεράκι, δυσκολεύεται να κατέβει στο ύψος μας και να μας ξεγελάσει λίγο από τη ζέστη. Σαν να μη φτάνουν τα παραπάνω, κάποιοι είναι υποχρεωμένοι να φορούν κοστούμι στη δουλειά, που δεν το λες και κάτι άνετο για να αντέξεις τη ζέστη αυτή.

Η παραγωγικότητα μας υποφέρει κάτω από τις τόσο υψηλές θερμοκρασίες. Κατά 3% είμαστε λιγότερο παραγωγικοί, λένε οι ειδικοί, στους 26 βαθμούς Κελσίου και κατά 10% λιγότερο στους 30 βαθμούς και πάνω. Λιγότερο αίμα φτάνει στους μύες μας, στον εγκέφαλο και τα άλλα ζωτικά μας όργανα, οι δυνάμεις μας περιορίζονται και η κόπωση έρχεται πιο γρήγορα μέσα στη μέρα. Λιγότερο οξυγόνο φτάνει στον εγκέφαλο μας, και νιώθουμε τεμπέλικα, δεν μπορούμε εύκολα να συγκεντρωθούμε, άρα και η παραγωγικότητα μας όλο και πέφτει.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να υποφέρουμε λιγότερο από αυτή τη ζέστη και να μην πιάσει η παραγωγικότητα μας πάτο? Για να δούμε:

  1. Μείωσε τη χρήση του aircondition. Όσο κι αν θέλεις να πάρεις αγκαλιά το air-condition και να μείνεις εκεί μέχρι το Σεπτέμβρη, κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, αλλά παράλληλα δεν είναι και η καλύτερη λύση. Όταν χρησιμοποιούμε συνέχεια το air-condition, το σώμα μας γίνεται λιγότερο δεκτικό στη ζέστη του καλοκαιριού, και δεν την αντέχει. Δεν είναι τυχαίο που άπαξ και ανοίξουμε το κλιματιστικό στο σπίτι ή το γραφείο, δύσκολα ανεχόμαστε να περάσει μέρα που να μην το λειτουργήσουμε, μέχρι να νιώσουμε λίγο φθινόπωρο. Οι εναλλαγές από τους εξωτερικούς χώρους με την πολλή ζέστη στους εσωτερικούς με το παγωμένο κλίμα του air condition, δεν παύει να είναι ανθυγιεινές. Χρησιμοποίησε το air condition για λίγο ή έναν ανεμιστήρα, απλά για να διώξεις τη ζέστη από το χώρο και κυρίως να αυξήσεις τη ροή του αέρα. Ακόμα κι ο ανεμιστήρας σε αυτή την περίπτωση, θα κάνει ουσιαστική διαφορά.
  2. Προσπάθησε να ξεπετάξεις τις σημαντικές δουλειές από νωρίς το πρωί. Το μεσημέρι θα σε βρει πιο ανάλαφρο από θέμα δουλειάς, και δε θα χρειάζεται να πιέσεις τον εαυτό σου το ίδιο, όταν η ζέστη ούτως ή άλλως δε θα σου αφήνει πολλά περιθώρια. Απόφυγε να κανονίζεις σημαντικά meetings τις πολύ ζεστές ώρες τις μέρας, που η συγκέντρωση σου αναγκαστικά πέφτει. Καλύτερα άφησε για τις δύσκολες μεσημεριανές ώρες πιο εύκολα κι ανάλαφρα θέματα να ασχοληθείς.
  3. Κλείσε όσες συσκευές δε χρησιμοποιείς και περιόρισε τα φώτα γύρω σου. Όλα αυτά βγάζουν επιπλέον ζέστη, και σίγουρα δεν είναι αυτό που χρειάζεσαι.
  4. Βάλε στο πρόγραμμα σου μικρά διαλείμματα και σε κάθε διάλειμμα φρόντισε να πλύνεις τα χέρια και το πρόσωπο σου με κρύο νερό. Αυτός είναι ένας εύκολος και γρήγορος τρόπος για λίγη αναζωογόνηση μέσα σε μια ζεστή μέρα.
  5. Δρόσισε τα σημεία σφυγμού στο σώμα σου (το λαιμό, τους καρπούς, τους κροτάφους, τους αστραγάλους). Ίσως ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να ανακουφιστείς από την πολλή ζέστη. Οι περιοχές που μπορούμε να νιώσουμε το σφυγμό μας, είναι κοντά στην επιφάνεια του δέρματος μας και είναι οι θέσεις που μπορούμε πιο εύκολα να δροσίσουμε το αίμα μας. Ακόμα καλύτερα, μπορείς να τυλίξεις ξεχωριστά αυτά τα σημεία με ένα κομμάτι ύφασμα νοτισμένο με νερό ή και να κλείσεις 1-2 παγάκια μέσα του – η θερμοκρασία του σώματος σου θα πέσει αισθητά.
  6. Διάλεξε προσεχτικά τι ρούχα θα φορέσεις. Για να μπορέσει το σώμα σου να ξεπεράσει ένα κύμα ζέστης, καλό είναι να ντύνεσαι με ανοιχτόχρωμα ρούχα από φυσικά υφάσματα, όπως είναι τα βαμβακερά και τα λινά. Απόφυγε τα πολυεστέρ, που κρατούν επάνω τους τη ζέστη και τον ιδρώτα. Άφησε στην άκρη όλα εκείνα τα ρούχα που μπορεί να γίνονται ιδιαίτερα άβολα αυτή την εποχή, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περιοριστείς σε 5-6 ρούχα από όλη τη ντουλάπα σου και να τα πλένεις πιο συχνά.
  7. Πίνε πολλά υγρά. Χρειάζεται να αναπληρώνεις όλο εκείνο το νερό που χάνει το σώμα σου στην εφίδρωση. Βάλε ένα μπουκαλάκι νερό δίπλα σου στο γραφείο ή όπου κάθεσαι, και πίνε από λίγο συνέχεια. Προσθέτοντας μάλιστα λίγα παγάκια στο νερό σου ή ότι άλλο πίνεις, η θερμοκρασία του σώματος σου θα πέσει και θα αισθανθείς αρκετά καλύτερα.
  8. Μην τρως αυτά που σε τρώνε. Όταν πηγαίνεις έξω για φαγητό, σκέψου διπλά πριν παραγγείλεις. Τα ζεστά φαγητά και τα γεύματα με πολλές θερμίδες ανεβάζουν το μεταβολισμό και την θερμοκρασία του σώματος μας και αυτό είναι το τελευταίο πράγμα που θέλουμε με την πολλή ζέστη εκεί έξω. Απόφυγε τα γεύματα που είναι φουλ σε πρωτεΐνες και αντικατάστησε τα με σαλάτες, φρούτα, λαχανικά ή και κρύες σούπες. Τα αλλαντικά ξέχασε τα αυτή την περίοδο, αν όχι γενικώς.

Ψυχολογικά τώρα, ίσως η καλύτερη παρηγοριά σου τις πολύ ζεστές μέρες είναι ο προγραμματισμός των διακοπών, και εκείνη η εικόνα που βουτάς σε μια καθαρή και ήρεμη θάλασσα ξέγνοιαστος να δροσιστείς. Καταλαβαίνω ότι μπορεί να περιμένεις τις διακοπές σαν λύτρωση. Πόσο μάλλον αν ψήνεσαι σε κάποιο αστικό κέντρο τίγκα στην κίνηση και το τσιμέντο. Θέλω απλά να σου θυμίσω ότι αν μόνη σου έννοια είναι το Πώς θα περάσει αυτή η μέρα?, και η επόμενη, και η επόμενη, έτσι γρήγορα θα περάσουν και οι διακοπές σου, έτσι γρήγορα την πολλή ζέστη θα υποδεχθεί το πολύ κρύο. Και τότε θα ζητάς και λίγο καλοκαιράκι. :) Γι΄ αυτό, κοίτα να ευχαριστιέσαι την κάθε σου μέρα, βρες τον τρόπο γι’ αυτό, και μη βιάζεις τη ζωή σου να φύγει. Κάθε μέρα, κάθε κατάσταση, έχουν κάτι καλό. Μπορείς να το βρεις?

 

Δείτε επίσης: